Aan de lezers van het Xandernieuws Geloofsforum.
Op jullie forum schrijft een man die Albert heet en zich op de bijbel beroept om andere forumdeelnemers terecht te wijzen.
Op 17 januari schrijft hij in een reactie op een bijdrage van iemand die Moeke heet, het volgende:
Er wordt heel veel gezegd uit naam van God maar lang niet alles is uit God. […] Het volgende zou ik nog willen aanvullen. In 1John.4:1-3 staat dat we niet iedere geest kunnen vertrouwen maar dat we ze moeten toetsen. Er staat ook hoe je dat doet, wie belijdt dat Jezus God is die in het vlees is gekomen, is uit God.
Welaan, laten we dat dan maar eens doen, dat toetsen. Ik bedoel, laten we eens toetsen of de geest die Albert motiveert tot het schrijven van zijn reactie uit God is. En hoe doen we dat? Hebben we daar God of Jezus voor nodig? Wel, dat komt misschien later, maar laat ik eerst toesten of Albert eerlijk is bij het citeren van de bijbel. Want als zou blijken dat Albert om te beginnen de tekst foutief geciteerd heeft, dan heeft hij al gelogen voordat hij verder nog iets gezegd heeft, en als hij liegt dan is de geest die hem motiveert op dit forum zijn reactie te schrijven in ieder geval niet uit God.
Liegen
Eerst even een korte uiteenzetting over het fenomeen liegen.
Talloze christenen menen dat het onchristelijk is om iemand die bewust onwaarheid spreekt van liegen te beschuldigen. Zijn vinden de woorden ‘liegen’ en ‘leugenaar’ te hard, veroordelend, en liefdeloos. Als iemand liegt dan moeten we hem of haar vergeven, maar christenen vinden dat ze niet mogen uitspreken dat een broeder of zuster gelogen heeft en dus een leugenaar is.
Al die mensen wil ik graag wijzen op de laatste bladzijde van de bijbel, waarin Y’hoshua verklaart dat noch leugenaars, noch mensen die de leugen liefhebben, het koninkrijk binnen zullen mogen. Ik heb er vier dingen over te zeggen.
- Tegen de mensen die vinden dat we het woord ‘liegen’ niet mogen gebruiken zou ik willen zeggen, neem contact op met Jezus en vraag hem waarom hij dat dan wel zo expliciet heeft laten opschrijven.
- Het feit dat iemand liegt verandert niet indien we de persoon die liegt niet als leugenaar bestempelen om diens gevoelens te sparen.
- Het zijn meestal andere christenen die in de bres springen voor de leugenaar, wanneer iemand zegt dat een bepaalde opmerking van een christen een leugen is. De persoon zelf, de persoon die de leugen uitspreekt, beseft zeer goed dan hij of zijn een leugen heeft uitgesproken. Meestal reageren ze zelf met opmerkingen dat ze niet goed zijn begrepen, of dat hun woorden niet zo zijn bedoeld, of dat hun woorden verkeerd worden opgevat, of dat de context niet wordt meegewogen, etc.
- Het woord dat in de bijbel vertaald is door ‘liegen’ en ‘leugen liefhebben,’ is het Griekse woord pseudo. Pseudo betekent niet alleen ‘leugen’ maar heeft in bredere zin betrekking op alles wat niet is zoals het schijnt te zijn. Dus Albert komt met een argument en het lijkt alsof Albert zich baseert op wat er staat in Johannes 4:1-3 maar het is niet zoals het schijnt te zijn, want in werkelijkheid verdraait Albert de tekst van die passage.
Dit beweert Albert: “In 1John 4:1-3 staat […] wie belijdt dat Jezus God is die in het vlees is gekomen, is uit God.” Hier wordt dus letterlijk beweerd dat Johannes zou hebben geschreven dat die mensen uit God zijn, die belijden dat Jezus God is die in het vlees is gekomen. Dus eerst was God niet in het vlees, en toen kwam God in het vlees, in de gedaante van een mens, en die mens heet Jezus.
Werkelijk? Heeft Johannes geschreven dat Jezus God is?
Lezen we wat er werkelijk staat in 1 Johannes 4:1-3. Ik citeer de Statenvertaling. Let op, in tegenstelling tot Albert, die de tekst parafraseert (en daarbij aanpast aan zijn eigen ideeën) doe ik een simpele knip-plak operatie uit de Online Bible, een software programma op mijn computer. Ik schrijf het dus niet over, en ik verander niets.
4:1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld. 2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God; 3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.
Er staat dus duidelijk:
De geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die geest is uit God.
Vergelijken we dat nog een keer met wat Albert beweert:
wie belijdt dat Jezus God is die in het vlees is gekomen, is uit God.”
Albert beweert dat die geest uit God is, die belijdt dat Jezus de vleesgeworden God is, en hij beweert valselijk dat Johannes dat zo heeft opgeschreven. Maar zoals we hier zien heeft Johannes dat niet opgeschreven, dus Albert heeft zijn eigen tekst bedacht en doet alsof (pseudo) het een citaat is. Nog niet zo heel lang geleden, toen er op universiteiten nog werd les gegeven, zou je voor dit soort kunsten zwaar bestraft worden, en in Engeland kon je er dacht ik zelfs voor worden verwijderd. Oh, en in Duitsland moest jaren geleden een Minister van Defensie aftreden wegens gesjoemel met citaten in zijn proefstuk.
Mensen, er is geen enkel vers in de bijbel te vinden, waarin staat dat Jezus God is. Nergens! Het hele dogma van Jezus is God is bedacht door theologen! Maar het heeft in de christelijke wereld enorm veel aanhangers, en mensen als Albert voelen zich geroepen deze leer te verbreiden. En als het nodig is om de tekst van de bijbel daarvoor te verdraaien, wel, dat moet dan maar. Want Jezus is God en iedereen moet dat weten.
Nogmaals, Johannes schrijft dat de toets om te herkennen of een geest uit God is, de belijdenis is dat Y’hoshua in het vlees gekomen is. Johannes schrijft niet dat Jezus God is. En met ‘in het vlees gekomen’ wordt gewoon bedoeld dat Y’hoshua als een mens tot ons kwam, en niet als een geest of als een engel.
We hoeven dus niet verder te onderzoeken of de geest die Albert aanspoort uit God is, want het antwoord is overduidelijk. God’s geest spoort mensen niet aan om het woord van de bijbel te verdraaien, en omdat Albert dat toch doet, herkennen we dat de geest die hem motiveert niet uit God kan zijn.
Dat was dus een goed idee van je, Albert, om te toetsen. Alleen jammer dat je zelf door de mand valt. En volgens vers 3 waar je naar refereert, is jouw geest daarmee automatisch van de antichrist. Hmm.
Verwijzingen naar de bijbel
Er is heel wat dogma de christelijke kerk binnengeslopen dat niet te herleiden is tot de bijbel, maar stamt van conventies en besluiten van het geïnstitutionaliseerde christendom. Theologen, en in hun kielzog amateur gelovigen, voelen zich vaak geroepen om die dogma’s te ‘bewijzen’ uit de bijbel. De methode die ze daarbij toepassen is het verwijzen naar een bijbeltekst tussen haakjes achter hun bewering, of zoals hier door de tekst te parafraseren: De bijbel zegt in 1 Johannes 4, dat….
Indien je echter de moeite neemt om die verwijzingen zelf even op te zoeken, kom je tot de ontdekking dat in 9 van de 10 gevallen het beweerde niet wordt bevestigd. En indien je zo’n ‘de bijbel zegt..’. uitspraak nakijkt, blijkt ook veelal dat het niet klopt.
Hoe kun je een geest herkennen die uit God is? Iedereen die belijdt dat Y’hoshua de messias in het vlees gekomen is, die is uit God. Zo staat het in de bijbel.
En hoe kun je een geest herkennen van iemand die niet uit God is? Door zelf, in je eigen bijbel, na te kijken of het klopt wat iemand beweert. Zoals de gelovigen in Berea deden. Ze geloofden zeer terecht niet zomaar alles wat Paulus beweerde, maar ze keken het na in de schriften, oftewel ze zochten het op in het oude testament (want het nieuwe bestond nog niet).
Christenen roepen elkaar vaak toe dat de gelovigen in Berea zo nobel waren omdat ze de schriften als toetssteen der waarheid hanteerden, maar in plaats van die Bereans alleen te complimenteren zou men die werkwijze zelf eens wat vaker moeten toepassen.
Eerlijk zijn
Een zeer groot deel van de mensen die zichzelf als christen beschouwen, hangt de leer aan dat Jezus Christus niet alleen de zoon van God is, maar dat hij tevens zelf God is. De vleesgeworden God. Honderd procent God en honderd procent mens in een hypostatische unie. Hoe het zit weet niemand, en omdat niemand weet hoe het zit, kan ook niemand het uitleggen. En dat wordt aangevoerd als bewijs dat het zo is. We niet kunnen bevatten hoe Jezus de zoon van God kan zijn terwijl hij gelijktijdig ook God zelf is, en dat komt omdat God zo ver boven ons verstand verheven is dat we hem niet kunnen bevatten, en dat bewijst dan weer dat God bestaat.
Ik vind het allemaal best. Iedereen moet vooral geloven wat men wil. Maar ik zou christenen willen oproepen er dan tenminste eerlijk over te zijn. Het christelijke dogma over Jezus die God is, kan niet uit de bijbel worden herleid want het staat er niet in. Geef dan gewoon toe dat het een door mensen bedachte leer is, en probeer niet door het veranderen van de tekst van de bijbel die leer ‘aan te tonen’ want dat is misleiding, en die misleiding is uit de satan. Als je een christen wil zijn, pas dan op met het liefhebben van een leugen.
❧
Tags: Berea, Johannesbrief, toetsen, liegen, pseudo
Thema: Toetsen van de geest
Toegevoegd: 15 januari 2022
Je bent hier:  Inhoud Nederlands » Brieven & Dialogen » Brieven » God in het vlees?